نتایج جستجو برای عبارت :

معارج

بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
جناب آقای جوادی آملی وقتی به تفسیر سوره معارج گوش کردم قلبم شکست و از شما به  مادرم زهرا شکایت کردم.حضرت زهرا سیده النسا العالمین در دفاع از ولایت مولایم امیرالمومنین علی علیه الاف السلام  کمر و چشم و بازو داد و تا سقط جنین پیش رفت و به شهادت رسید ولی شما با کمال بی انصافی در تفسیر سوره معارج حاضرنشدید که حتی اشاره ای به واقعه غدیر کنید
شما خوب میدانی که آنکه سوال کرد و عذاب خواست معتر
دوستان، من را دیوانه می بینند...خاصیت عشق این است ....
همه عاشق را مجنون می بینند... و آن عشق است که مارا همچنان پا برجا نگه داشته....
ما مردمی عاشق هستیم... ما را درک نخواهید کرد...به قول سید شهیدان اهل قلم هرکس می خواهد ما را بشناسد برود تاریخ کربلا را بخواند...
بخوان ، بلند تر بخوان ... ما هر روز می خوانیم
      إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدًا وَنَرَاهُ قَرِیبًا (6 و 7 سوره معارج)
ما شنیدیم و خواندیم و فریاد خواهیم زد ... 

خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَ
علامه حسن زاده آملی: حضرت امام صادق علیه السلام فرموده است: «هر چه که تو را از خدایت باز مى دارد، بت توست! این جان عرشی را، این سیمرغ ملکوتی را، پای‌بند یک مشت هواهای نفسانی نکن. از این گونه تعلقات آزادش بگذار تا بسوى اسماء و صفات الهی، و به جانب مدارج و معارج قرآنی ارتقاء بنماید. او را گرفتار قفسهای هوسهای نفسانی مکن تا به کمال مطلوب خود برسد.
تو این موقعیت ها فکر میکنم که اینجا چکار میکنم؟ چرا باید مجبور به تحمل این رنج باشم؟
.
.
.
به جبران خطایش عشق را در ما برافروخت
و شاید عشق، شاید عشق، تاوان بوده باشد
(سجاد کریمی)
.
.
.
یکدفعه این آیات به یادم میاد (یا به یادم میاره):
إنّ الانسانَ خُلِقَ هَلوعاً. إذا مسَّهُ الشَّرُّ جَزوعاً. و إذا مسّه الخیرُ مَنوعاً
(آیات ۱۹ تا ۲۱ سوره معارج)
.
.
.
و من دارم جز میزنم.
و تنها دلخوشیم اینه که تاوان باشه!
پس ازکشف کرویت زمین مشخص شد که زمین درهرلحظه به دلیل چرخشش به دورخود دارای مشرق ها ومغرب هایی نسبت به خورشید است ؛ به این صورت که وقتی خورشید درمنطقه ای از زمین طلوع می کند ، درهمان لحظه درمنطقه دیگری غروب می کند وبراین اساس پایانی برای مشرق ها ومغرب ها متصورنیست واین همان حقیقتی است که خداوند متعال درقرآن کریم به آن اشاره کرده است :
" سوگند به پروردگار مشرق ها ومغرب ها " (سوره معارج آیه40)
ب در ابتدای سوره معارج امده است شخصی(از رسول خدا یا در واقع از خود خدا) درخواست عذابی میکند ک بر او نازل میشود اما چطور میشود ک یک شخص به جایی میرسد ک در خواست عذاب میکند در ایه بعد گفته شده است این عذاب مخصوص کافرین است ک کسی نمیتواند مانع ان شود(یکی از دلایلی ک میتوان اشاره کرد ک شخصی درخواست عذاب میکند این است ان فرد صبر در برابر سختی ندارد و حق را نمی پذیرد و نکته دیگر این است ک صبر و پذیرفتن حق از ویژگی های اصلی ایمان است و کسی انها ندارد میت
ب در ابتدای سوره معارج امده است شخصی(از رسول خدا یا در واقع از خود خدا) درخواست عذابی میکند ک بر او نازل میشود اما چطور میشود ک یک شخص به جایی میرسد ک در خواست عذاب میکند در ایه بعد گفته شده است این عذاب مخصوص کافرین است ک کسی نمیتواند مانع ان شود(یکی از دلایلی ک میتوان اشاره کرد ک شخصی درخواست عذاب میکند این است ان فرد صبر در برابر سختی ندارد و حق را نمی پذیرد و نکته دیگر این است ک صبر و پذیرفتن حق از ویژگی های اصلی ایمان است و کسی انها ندارد میت
آنچه که من از سوره معارج آموختم:
1)    نابودی کافران: اینکه این سوره به ما بشارت می دهد که کافران نابود خواهند شد مانند حرف حضرت آقا که گفتند : صهونیسم تا 25 سال دیگر نابود هواهد شد.
  ***2)    معاد: در بعضی از آیات این سوره به معاد اشاره دارد و اینکه کافران حاضرند هر کاری بکنند تا از عذاب دوزخ برهند. ان شاءالله که ما از آنان نباشیم.
****3)    حریص بودن: آیه 19 این سوره می فرماید: طمع انسان حریص می باشد و چون شر و بدی به او میرسد بی قراری میکند به غیر از نم
دریافتتوضیحات: جلسه اول درس ۹ قرائت سوره تغابندریافتتوضیحات: جلسه دوم درس ۹ قرائت سوره ملک (آیات ۱ تا ۱۲)دریافتتوضیحات: جلسه اول درس ۱۰ قرائت سوره معارج و نوحدریافتتوضیحات: جلسه دوم درس ۱۰ سوره مزملدریافتتوضیحات: جلسه اول درس ۱۱ سوره نبادریافتتوضیحات: جلسه اول درس ۱۱ سوره نازعاتدریافتتوضیحات: جلسه دوم درس ۱۱ سوره غاشیهدریافتتوضیحات: جلسه اول درس ۱۲ از سوره شمس به بعد 
اباحه اخص
 
اباحه اخص به چه معناست؟
 
 
اباحۀ اخص در جایی است که رخصت مکلّف در انجام دادن یا ترک فعل ناشی از نظر شارع مبنی بر ترجیح نداشتن انجام دادن یا ترک فعل باشد. بنابراین، اباحه به معنای اخص از احکام تکلیفی است. به عبارتی واضح تر از محقق حلی بیان کنم تا بحث واضح شود: در کتاب معارج الاصول ص۴٨ آمده که: اباحه تکلیفی که از آن به اباحه خاصه، اباحه به معنای اخص، اباحه صرف و اباحه محض نیز تعبیر می‌شود از احکام پنچگانه تکلیفی و مقابل وجوب، حرمت، ا
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم ):نورالحکمه الجوع ،والتباعدمن الله العزیزالشبع ،والقربه الی الله حب المساکین والدنومنهم،لاتشبعوافیطفی نورالمعرفه من قلوبکم ،ومن بات فی خفه من الطعام بات وحور العین حوله ،لاتمیتوا القلوب بکثره الطعام والشراب ،فان القلوب کالزرع اذاکثرالما ء فسدالزرع .
غررالحکم ج 2 به نقل ازکتاب معارج الیقین
 پیامبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: گرسنگی نورحکمت است و سیری دوری ازخداوند قادر متعال است تقرب به
چگونه نماز را "برپا" کنیم؟---------------------------در سراسر قران کریم کریم حتا یک ایه در مورد امر به خواندن نماز مشاهده نمی شود در صورتی که بکرات در مورد "الصلاه" از فعل "یقیمون" یعنی برپا کردن استفاده شده است.یقینا تفاوتی که در مفهوم این دو واژه وجود دارد در تلقی و کیفیت عمل نماز گزار نسبت به این فریضه مهم که قبول و رد کلیه اعمال در گرو آن است نقش غیر فابل انکاری دارد. شخصی که تکلیف خود را در برابر این رکن اساسی و عمود خیمه دین صرفا خواندن نماز تعریف نمود
پله ی اول:
اتصال روح ب امر
{ یسئلونک عن الروح قلِ الرّوحُ مِن أمر ربّی }
بگو روح از امر ربّ من است.

پله ی دوم:
تنزل روح ب همراه ملائکه
{ إنّا أنزلناه فی لیلة القدر* و ما أدراک ما لیلةُ القدر* لیلة القدر خیرٌ من ألف شهر* تنزّل الملائکة و الرّوحُ فیها بإذن ربّهم من کُلِّ أمرٍ* سلامٌ هی حتّی مطلع الفجر }
در لیلة القدر نازلش کردیم... ( نزول دفعی، در حالت جمع، مقام عقل )
تنزل ملائکه و روح... ( نزول تدریجی، در حالت تفصیل، مقام قلب )
از هر امری...
در سلامت کامل، ت
برای ساختن یک فیلم آخرالزمانی، بهترین لوکیشن تهران است. آسمان به ندرت پیدا
می‌شود، که یعنی نه خبری از خدا هست و نه امید به دست رحمتی که از جایی برسد، برای
نجات. همه‌جور آدمیزاد در هم دارند وول می‌خورند. هرجا چشم می‌اندازی آدم است که
روی هم تلنبار شده. روزها بی‌معنی، روی دور تند؛ شب‌ها بی‌معنی‌تر. لبخند جیره‌بندی
شده؛ کسی لبخند نمی‌زند. صدای فریاد ولی فراوان است. چندباری لازم است فیلم، مردی
را نشان دهد که تا کمر در سطل زباله فرو رفته. گهگ
عذاب اولین مخالف غدیر (به روایت اهل سنت عمری)
سبط بن جوزی از علمای اهل سنت عمری می‌نویسد:
ذكر أبو اسحاق الثعلبی فی تفسیره باسناده ان النبی (صلى الله علیه وآله) لما قال ذلك طار فی الأقطار و شاع فی البلاد و الامصار فبلغ ذلك الحرث بن النعمان الفهری فأتاه على ناقة له فأناخها على باب المسجد ثم عقلها و جاء فدخل فی المسجد فجثا بین یدی رسول اللّه (صلى الله علیه وآله) فقال یا محمد انك امرتنا ان نشهد ان لا إله إلا اللّه و انك رسول اللّه فقبلنا منك ذلك؛ و
تازه‌ترین توصیه آقا برای بهره‌مندی از مهمانی خدا
سحر را از دست بدهیم، واقعاً فرصتی باقی نمی‌ماند
آقا روز سه‌شنبه (۱۳۹۸/۲/۱۰) در جلسه‌ درس خارج فقه، توصیه‌هایی برای استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان و توجه ویژه به عبادت در سحرهای این ماه را بیان کردند.
بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:
           

۱- فرصت طلایی


دوستان عزیز! ماه رمضان فرصت خیلی خوبی است، فرصت بسیار خوبی است. البتّه فرصت تبلیغ است، فرصت تببین است، فرصت اُنس با مرد
 
طبق نظر مفسران شیعه(۱) و سنی(۲) در روز غدیر در اتفاقی عجیب و معجزه ای از پیامبر اکرم (ص) رخ داده است:
در ذیل این آیه نوشته اند: «سأل سائل بعذاب واقع. للکافرین لیس له دافع»( سوره معارج، آیات ۱ و ۲) که به آیات عذاب مشهورند.
 
 پس از آنکه پیامبر مسأله ولایت علی (ع) را به مردم اعلام کرد نعمان بن حارث فهری با حالت اعتراض نزد پیامبر آمد و گفت: ما را به توحید و قبول رسالتت و انجام جهاد و حج و روزه و نماز و زکات امر کردی. ما هم قبول کردیم. اما به این مقدار راضی
دائم و پیوسته
دوام و پیوستگی دو ویژگی است که برای به ثمر نشستن در هر کاری باید مورد توجه قرار گیرد  ، بسیاری از کارها اگر به صورت پیوسته ودائم دنبال نشود ، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید ، به عنوان مثال برای به ثمر رسیدن محصولات کشاورزی لازم است در تمام مراحل کاشت و برداشت ، آب ، نور و آنچه برای دست یابی به محصول نیاز است به گیاه برسد ، تا در فصل برداشت ، بتوان محصول خوب و با کیفیتی را بدست آورد .
انسان نیز برای ادامه ی زندگی خود لازم است بطور دائم و
خلاصه کتاب حقوق بشر در اسلام
این بسته شامل خلاصه کتاب مبانی حقوق بشر از دیدگاه اسلام و سایر مکاتب سید علی میر موسوی و سید صادق حقیقت در حجم 18 صفحه به انضمام مجموعه نمونه سوالات امتحانی ادوار گذشته دانشگاه پیام نور با پاسخ نامه با کد رشته 1223186- 1223228 می باشد.
 
دانلود فایل
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
https://zamintv.com › آموزشی - Translate this page Apr 5, 2019 - دانشجویان و کاربران گرامی محصول مورد نظر شامل خلاصه کتاب م
خلاصه کتاب حقوق بشر در اسلام
این بسته شامل خلاصه کتاب مبانی حقوق بشر از دیدگاه اسلام و سایر مکاتب سید علی میر موسوی و سید صادق حقیقت در حجم 18 صفحه به انضمام مجموعه نمونه سوالات امتحانی ادوار گذشته دانشگاه پیام نور با پاسخ نامه با کد رشته 1223186- 1223228 می باشد.
 
دانلود فایل
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فلسفه حقوق بشر - صفحه نمایش - پژوهشگاه معارج maarej.esra.ir › فلسفه-حقوق-بشر Translate this page Aug 2, 2016 - در این کتاب
معنای سوره های قرآن
 


1. فاتحه :باز کردن ـ 7 آیه.
2. بقرة :گاو ماده ـ 286 آیه.
3. آل عمران :خاندان عمران ـ 200 آیه.4. نساء :زنان ـ 176 آیه.5. مائده :طَبَق غذا (سفرة غذا) ـ 120 آیه.6. انعام :چهارپایان ـ 165 آیه.7. اعراف :مکانی بین بهشت و جهنم ـ 206 آیه.8. انفال :زیادی، غنیمت، هبه ـ 75 آیه.9. توبه :بازگشتن ـ 129 آیه.10. یونس :نام حضرت یونس ـ علیه السّلام ـ یکی از پیامبران خدا ، 109 آیه.11. هود :نام حضرت هود ـ علیه السّلام ـ یکی از پیامبران خدا ، 123 آیه.12. یوسف :نام حضرت یوسف ـ علیه السّ
سوره ناس






فلق
سورهٔ ناس










شماره سوره:
۱۱۴

جزء :
۳۰

نزول

ترتیب نزول:
۲۱

مکی /مدنی:
مکی

اطلاعات آماری

تعداد آیات:
۶

تعداد کلمات:
۲۰

تعداد حروف:
۷۸




سوره ناس، صد و چهاردهمین (آخرین) سوره و از سوره‌هایمکی قرآن
که در جزء سی‌ام جای گرفته است. سوره ناس جزو چهارقل است. خداوند در این
سوره به پیامبر(ص) دستور می‌دهد در مقابل وسوسه‌گرانِ پنهان به خدا پناه ببرد. در برخی از تفاسیر اهل سنت آمده است این سوره هنگامی
بسم الله الرحمن الرحیم
این مقاله در حال گسترش است.مبانی تفسیر تنزیلیمبانی تفسیر، پیش فرض ها، اصول موضوعه و باورهای اعتقادی یا علمی هستند که پایه فعالیت تفسیری مفسر قرار می گیرند و به دو گروه مبانی مشترک و اختصاصی تقسیم می شوند؛ گروه اول به روش یا سبک تفسیری خاصی تعلق ندارند، ولی گروه دوم پایه سبک تفسیری خاصی مثل تفسیر به ترتیب نزول هستند. برخی از مبانی مشترک عبارتند از:
1)الهی بودن الفاظ قرآن 2) خطاناپذیری فرآیند وحی قرآنی به پیامبرصلی الله
به قلم دامنه. به نام خدا. خاطره‌ی من با مفاتیح‌الحیات. روزی از نمایشگاه بین‌المللی ڪتاب -ڪه آن سال‌‌ها از جمله در سال ۱۳۹۱ در بزرگراه چمران برگزار می‌شد و بعدها در شهرڪ آفتاب- خسته و ڪوفته به سایه‌ی درختی در همان محوطه پناه برده بودم؛ درازڪِش و بی‌رمَق. به دوست و همڪارم گفتم: ڪتاب‌های منطقه‌ایی خریدی؟ لبخندی زد و گفت: منطقه‌ایی نه، اما منطقی خریدم! گفتم: منطقی چرا؟ حالا خندید و چون حال و اشتیاق مرا نسبت چنین ڪتاب‌هایی می‌دانست، حرفی نز
مناظره شیخ مفید رضوان الله علیه با عمر بن خطاب در عالم رویا
این ماجرا را شیخ ابو علی حسن بن معمر در سال ۴۲۳ هجری از شیخ مفید نقل می‌کند که گفته است: در خواب دیدم که در راهی گذر می‌کردم و مردم بسیاری گرداگرد هم بودند. گفتم این چیست؟ گفتند: این حلقه‌ای است در گرد مردی که موعظه می‌کند. گفتم: آن مرد کیست؟ گفتند: عمر بن خطاب است. پیش رفته و مردم را کنار زدم و درون حلقه درآمدم. به ناگاه مردی را دیدم برای مردم در باره چیزی که من نفهمیدم سخنرانی می‌کند
یُخَادِعُونَ اللَّـهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یَخْدَعُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَمَا یَشْعُرُونَ البقرة: ٩
 
وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ ۖ وَإِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ ۖ کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ ۖ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ ۚ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّـهُ ۖ أَنَّىٰ یُؤْفَکُونَ المنافقون: ٤
 
فصل چهارم [در بیان آنکه رغبت به دنیا موجب احتجاب از حق است‌]
به قلم دامنه. به نام خدا. خاطره‌ی من با مفاتیح‌الحیات. روزی از نمایشگاه بین‌المللی ڪتاب -ڪه آن سال‌‌ها از جمله در سال ۱۳۹۱ در بزرگراه چمران برگزار می‌شد و بعدها در شهرڪ آفتاب- خسته و ڪوفته به سایه‌ی درختی در همان محوطه پناه برده بودم؛ درازڪِش و بی‌رمَق. به دوست و همڪارم گفتم: ڪتاب‌های منطقه‌ایی خریدی؟ لبخندی زد و گفت: منطقه‌ایی نه، اما منطقی خریدم! گفتم: منطقی چرا؟ حالا خندید و چون حال و اشتیاق مرا نسبت چنین ڪتاب‌هایی می‌دانست، حرفی نز
فصل دوم: مقدمات تزکیه نفس
 
بدان که: لازم است از براى طالب پاکى نفس از اوصاف رذیله و آرایش آن به صفات جمیله، اجتناب از چند چیز:
اول: اجتناب از مصاحبت بدان و اشرار را لازم داند.و دورى از همنشینى صاحبان اخلاق بد را واجب شمارد، و احتراز کند از شنیدن قصه ها و حکایات ایشان، و استماع آنچه از ایشان صادر شده و سر زده.و با نیکان و صاحبان اوصاف حسنه مجالست نماید، و معاشرت ایشان را اختیار کند، و کیفیت سلوک ایشان را با خالق و خلق ملاحظه نماید.و از حکایات پیش
 
                                        در انتظار آخرین بازمانده
                     
همه ادیان الهی و حتی غیر الهی بویژه همه مذاهب اسلامی منتظر منجی عالم بشریت و انسان کامل هستند و این عقیده و باور مختص به شیعه و ادیان و مذاهب دیگر نیست . در بین اهل سنت نیز روایات متواتر فراوانی در دست است. که منجمله رسول اکرم ( ص) فرمودند: اگر تنها روزی از عمر جهان باقی مانده باشد خداوند آنروز را آنقدر طولانی خواهد کرد. تا فرزندی از فرزندان من که کنیه‌اش کنیه من و ن
 
                                        در انتظار آخرین بازمانده
                     
همه
ادیان الهی و حتی غیر الهی بویژه همه مذاهب اسلامی منتظر منجی عالم بشریت و
انسان کامل هستند و این عقیده و باور مختص به شیعه و ادیان و مذاهب دیگر
نیست . در بین اهل سنت نیز روایات متواتر فراوانی در دست است. که منجمله
رسول اکرم ( ص) فرمودند: اگر تنها روزی از عمر جهان باقی مانده باشد خداوند
آنروز را آنقدر طولانی خواهد کرد. تا فرزندی از فرزندان من که کنیه‌اش
کنیه من
ر
  اسامی و نامهای قیامت در قرآن به تفکیک آیات
«مرحوم فیض کاشانى;» در محجّه البیضاء مى‌گوید: «در هر یک از نام‌هاى قیامت سرى نهفته است و در هر توصیفى معناى مهمى بیان گشته: باید کوشید این معانى را درک کرد و به این اسرار راه یافت.»
از همین رو به صورت فشرده به نام‌های قیامت اشاره خواهیم کرد؛ قبل از آن ذکر یک نکته ضروری است که این نام‌ها در ۳ قسمت آورده شده است که در بخش اول آن (تا نام ۲۴) اسامی تک کلمه‌ای؛ بخش دوم (تا نام ۳۵) اسامی قیامت در قالب جمل

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها